010 auto a škola chr

Auto a škola chrbtice

Sedenie za volantom

Od sedu na stoličke a v kresle môžeme spolu prejsť k sedu v aute, ktoré obyčajne nasleduje po ranných aktivitách pri ceste do práce. Ohnutie dopredu v driekovej chrbtici si nemôžeš dovoliť ani pri dlhšom šoférovaní a únave zo statického zaťaženia v sede za volantom. Preto využívaj opierku a správne si nastav volant, vzdialenosť sedadla od volantu a pedálov. Pri nesprávnom nastavení reagujú najmä skrátené svalové skupiny  na zadnej strane lýtka a stehna  bolestivým pocitom. Keď máš ťažkosti s chrbticou, radšej nešoféruj a použi verejný dopravný prostriedok, v ktorom môžeš stáť. Vždy po hodine šoférovania urob prestávku s precvičením všetkých svalov. Ak musíš, v prípade akútnych bolestí chrbtice,predsa cestovať autom, nechaj sa radšej prepravovať v ležiacej polohe na zadnom sedadle.

Nastupovanie do auta

V prípade dohodových ťažkostí s chrbticou môžeš pri nastupovaní do auta zažiť zvláštnu situáciu. Môže ťa pri tom „seknúť“ tak, že „stvrdneš“ od bolesti. Všetkým, čo sa na to pozerajú, je do smiechu, len tebe do plaču…

Do auta nastupujeme obyčajne tak, že dovnútra dáme najprv jednu nohu zohnutú v kolene, potom hlavu v predklone, dosadneme na sedadlo a vtiahneme za sebou druhú nohu. O tom, že pri tomto spôsobe nastupovania dochádza k nadmernému zaťaženiu chrbtice v ohybe, ťa môže poučiť každý, kto už mal ťažkosti s chrbticou. Ochrana: pri nastupovaní do auta sa musíš najprv chytiť okraja nad dverami (je paradoxné, že žiadne auto nemá pri sedadle šoféra nad dverami držiak…). V zabezpečenej pozícii chrbtice urob drep až na úroveň, aby si mal hlavu nižšie, ako je horný okraj otvorených dverí, potom zasúvaj zároveň hlavu aj trup do strany nad sedadlo. Sadni si. Až po nasadnutí vťahuj nohy zohnuté v bedrových a kolenných kĺboch. Pritom stále dbaj na zabezpečenú chrbticu. V akútnej fáze musíš prisunúť sedadlo čo najbližšie pod volant, aby si nemusel mať natiahnuté a vystreté nohy v kolenách.  Zasunutie sedadla pod volant musíš uskutočniť ťahom a nie prudko trhnutím.

Vystupovanie z auta

Pri vystupovaní z miesta šoféra musíš dodržiavať ten istý postup ako pri nastupovaní, len v opačnom poradí. Najprv si otvoríš dvere, potom posunieš sedadlo spod volanta pomaly dozadu, aby si mal priestor. Chytíš sa ľavou rukou vonkajšieho okraja nad dverami a nadvihneš zadok. Ten spolu so zohnutou ľavou nohou vysunieš do strany smerom von z auta, potom prisunieš pravú nohu. Vymeníš si ruky. Držíš sa pravou rukou – a už známym spôsobom  sa „zo sedu do stoja“ postavíš.

Opravovanie auta

Pohonná jednotka – motor je v osobnom aute umiestnená nízko. Šofér je pri nečakanej oprave nútený použiť výrazný predklon. Niekedy je navyše treba vynakladať veľkú silu pomerne dlhý čas („zapečená“ sviečka…). Situácia môže byť dramatizovaná napätím: auto sa pokazilo a opravára nikde… Sú to všetko útoky na psychiku a pre chrbticu preťažujúce pozície. Doma ich rieš opravárenskou jamou, dvihnutím auta do výšky hydraulickým zariadením, nájazdovou rampou…

Prvá pomoc pri oprave počas cesty, keď máš ťažkosti s chrbticou, je kľak k motoru tak, aby si rukami pohodlne dosiahol hociktorú časť.

Prof. Gúth

Posted in Škola chrbtice.