009 kúpanie sprchovanie voda0

Čo je lepšie – kúpanie alebo sprchovanie?

Nepoužívaj vaňu, ale len sprchu keď máš bolesti chrbtice! Vo vani sa totiž v niektorých prípadoch, po prechodnom uvoľnení a svalovej relaxácii v teplej vode, môže počas švihovej fázy vstávania smerom dopredu z vane dostaviť prudká bolesť v krížoch, ktorá ti zabráni vstať. Je to spôsobené uvoľnením obranného svalového napätia v prostredí teplej vody vo vani, zmenou tlaku na medzistavcovú platničku, resp. následným prudkým podráždením svalov, ktoré zabezpečujú obranné svalové napätie okolo chrbtice.  Z uvedeného vyplýva, že do vane sa treba ísť kúpať len v pokľaku, pri vstávaní z vane využívaj pohyb v bedrových a kolenných kĺboch, aby mohla chrbtica zostať počas celého aktu chránená.

Keď je k dispozícii len vaňa, treba sa umývať v polohe v kľaku. Z tejto polohy sa potom podstatne ľahšie vstáva, a čo je najdôležitejšie, možno dodržať chránenú pozíciu. Môžeš taktiež využiť stoličku alebo zdvihák do vane pri dodržiavaní rovnakýc zákonitostí ako pri sede za stolom.

Čistenie zubov a umývanie

Po kontrolovanom vstaní z postele obyčajne nasleduje návšteva kúpeľne s viacerými štandardnými úkonmi, ktoré musíš zvládnuť tiež bez bolesti. Za bežných okolností si ani neuvedomuješ, že pri rannom umývaní a čistení zubov urobíš predklon v oblasti krčnej, hrudnej, ako i driekovej chrbtice. V prípade prítomného bolestivého stavu alebo keď chceš takémuto stavu predchádzať, musíš využiť ochrannú pozíciu pre chrbticu. Predstav si, že si „zhltol pravítko“, ktoré ti bráni urobiť vyššie uvedené predklony. K umývadlu sa však treba dostať, a preto na to môžeš využiť kľak pri umývadle, roznoženie. Tým priblíženie hlavy nad umývadlo so zabezpečenou chrbticou: opretie sa jednou vystretou rukou o stenu alebo o svoje stehno. Neskôr môžeš  použiť i vyvážený stoj v chránenej pozícii. Vždy maj pri čistení zubov poruke aj pohár na vodu.

Prof. Gúth

Posted in Škola chrbtice.